چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Tue 7 May 2024
    باشگاه خبری ایران دریلینگ؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت حفاری در ایران و جهان
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت حفاری با ما تماس بگیرید
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری ایران دریلینگ با ما تماس بگیرید
Breaking News
صنعت و دانشگاه سه شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۴ ، ساعت ۱۶:۰۳:۲۸

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز خبر داد:
ایجاد دانشکده مهندسی نفت و مرکز تحقیقات حفاری
ایران دریلینگ: معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز با تبیین تفاوت‌های نمایشگاه امسال دستاوردهای پژوهشی استان گفت: در این دوره از نمایشگاه، تأکید بسیاری بر حضور پژوهشگران دستگاه‌های اجرایی صورت گرفته است. به گزارش ایران دریلینگ و به نقل از ایسنا منطقه خوزستان، دکتر ابراهیم حاجی‌دولو با حضور در غرفه ایسنا در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری استان افزود: امسال سمینارهای نیازشناسی پژوهشی بیشتر از سال گذشته است. این سمینارها نیازهای صنایع را در دانشگاه‌ها معرفی می‌کند تا از این طریق تحقیقات دانشگاه‌ها به سوی کاربردی‌شدن و در جهت رفع نیاز صنایع هدایت شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به برنامه‌های ترویجی هفته پژوهش امسال، گفت: امسال تور رسانه‌ای پژوهش برای اصحاب رسانه برگزار خواهد شد؛ همچنین برنامه "دانشگاه با درهای باز" نیز برای بازدید عموم به ویژه دانش‌آموزان اجرا می‌شود. حاجی‌دولو تصریح کرد: امسال به مناسبت هفته وحدت و دانشگاه نشست هم‌اندیشی میان مسوولان دانشگاه‌های استان و حوزه‌ها برگزار خواهد شد و قرار است در این جلسه تشویق پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی در زمینه نوآوری مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: امسال در بحث تقدیر و تجلیل از پژوهشگران برتر، انجمن‌های علمی، نشریات علمی و قطب‌های علمی نیز مورد تقدیر قرار خواهند گرفت. این موضوع در سال گذشته وجود نداشت و امسال در راستای تشویق و ترغیب هر چه بیشتر به پژوهش و فناوری اضافه شده است. معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز با تأکید بر اهمیت نمایشگاه‌های دستاوردهای پژوهش و فناوری و فن‌بازار، گفت: یکی از اهداف نمایشگاه ایجاد بستر و ساختار برای ترویج پژوهش و فناوری است؛ به معنای دیگر اساتید و پژوهشگران و متولیان صنایع در این نمایشگاه گردهم می‌آیند و ارتباط برقرار می‌کنند و از این طریق می‌توان دیدگاه‌ها را به یکدیگر نزدیک کرد.

حاجی‌دولو با بیان اینکه ارتباط صنعت و دانشگاه یکی از ارکان مهم برپایی نمایشگاه دستاوردهای پژوهش و فناوری است، تصریح کرد: این نمایشگاه در راستای فرهنگ‌سازی در خصوص ارتباط میان صنعت و دانشگاه، اساتید را برای ارتباط با صنعت تشویق می‌کند؛ امسال مطابق یک برنامه معاونان پژوهشی دانشکده‌های مختلف دانشگاه شهید چمران اهواز در غرفه دانشگاه حاضر و از نمایشگاه بازدید می‌کنند. وی اظهار کرد: در خصوص بازدید دانشجویان نیز امسال به اساتید تأکید شده است که دانشجویان خود را برای حضور در نمایشگاه تشویق کنند. این بازدیدها در ایجاد انگیزه میان دانشجویان بسیار تأثیرگذار خواهد بود؛ همچنین برای تسهیل رفت و آمد دانشجویان سرویس‌های ایاب و ذهاب روزانه در تمام خوابگاه‌ها در نظر گرفته شده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص وضعیت پژوهش در استان و جایگاه آن در کشور، بیان کرد: استان در پژوهش جایگاه مناسبی ندارد. با توجه به وضعیت استان و وجود سازمان‌ها، صنایع و شرکت‌های مختلف انتظارات بسیاری وجود دارد. جایگاه خوزستان در پژوهش با وجود دانشگاه بزرگی مانند دانشگاه شهید چمران هیچ توجیهی ندارد؛ در استان‌های دیگر با وجود آن‌که نه صنعت و نه کشاورزی به آن معنا در آن‌ها وجود ندارد، اما قراردادهای پژوهشی با دانشگاه‌ها بسیار بیشتر از دانشگاه شهید چمران است؛ در حالی‌که خوزستان قطب صنعت و کشاورزی است.

حاجی‌دولو در خصوص علت این وضعیت، گفت: بخشی از قضیه ناشی از کمبود استاد در استان است؛ تعداد اساتید ما در دانشگاه‌ها بسیار کم است و اساتید تمرکز بیشتری بر آموزش دارند. اگر تعداد اساتید افزایش پیدا کند، فشار آموزشی نیز کاهش می‌یابد؛ همچنین برخی از اساتید دانشگاه مهارت‌های ارتباط با صنایع را دارا نیستند به همین دلیل در ارتباط با صنعت دچار مشکل می‌شوند و نمی‌دانند که چطور با صنعت ارتباط پیدا کنند. وی با اشاره به برنامه دانشگاه شهید چمران برای احداث دانشکده مهندسی نفت، عنوان کرد: مهم‌ترین کاری که در برنامه پنج ساله دانشگاه مورد تأکید قرار گرفته است، ایجاد دانشکده مهندسی نفت بود که 23 میلیارد تومان اعتبار جهت ایجاد رشته‌های مهندسی نفت، مهندسی شیمی و مهندسی صنایع اختصاص داده شده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز ادامه داد: همچنین ایجاد مرکز تحقیقات حفاری و آزمایشگاه مرکزی زمین‌شناسی در دانشگاه در برنامه است؛ یکی از قراردادهای مهم دانشگاه نیز با وزارت نفت است که نشان از توان پژوهشی دانشگاه دارد؛ تاکنون در کشور قراردادی با این حجم با هیچ دانشگاهی منعقد نشده است. باید تلاش کرد که قراردادها و تفاهم‌نامه‌های همکاری پژوهشی و تحقیقاتی میان دانشگاه و صنایع افزایش پیدا کند. وی با بیان اینکه باید به دانشگاه‌های شهرستان‌ها نیز اعتماد و قراردادهای بزرگ و مأموریت‌های کلان واگذار شود، گفت: در این خصوص باید اعتمادسازی شود. در بحث پروژه علاج‌یابی سد گتوند در ابتدا قرار بود که این تحقیقات به طور مشترک توسط دانشگاه شهید چمران و دانشگاه تهران انجام شود اما یک‌باره مسؤولیت این تحقیقات به دانشگاه تهران واگذار و دانشگاه شهید چمران از مسؤولیت پروژه حذف شد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز در پاسخ به این‌که گفته می‌شود دانشگاه شهید چمران برنامه‌ای در خصوص سد گتوند و علاج‌یابی آن نداشت، عنوان کرد: باید این سؤال نیز مطرح شود که آیا دانشگاه تهران قبل از واگذاری پروژه تحقیقاتی به آن برنامه‌ای داشت؟ ده‌ها استاد دانشگاه شهید چمران برنامه‌های مختلفی در طول این سال‌ها انجام دادند. کارهای مختلف تحقیقاتی و پژوهشی در خصوص سد گتوند در دانشگاه وجود دارد، دانشگاه شهید چمران قطب آب کشور است و اساتید توانمندی در این حوزه دارد که تاکنون پایان‌نامه‌های مختلفی را در خصوص سد گتوند هدایت کرده‌اند.

حاجی‌دولو ادامه داد: یکی از مزیت‌های دانشگاه شهید چمران آشنایی پژوهشگران و اساتید آن با منطقه است. از سوی دیگر یکی از مشکلات تحقیقات پروژه علاج‌یابی سد گتوند عدم آشنایی پژوهشگران با منطقه بود که اکنون تیم تحقیقاتی از پژوهش‌های انجام‌شده در دانشگاه شهید چمران استفاده کرده است. انجام تحقیقات یا وجود برنامه پژوهشی در خصوص سد گتوند نیازمند مجوز قانونی است حال آنکه یک استاد یا پژوهشگر زمانی که پروژه به او واگذار نشده و مجوز نداشته باشد، به او اجازه بازدید و انجام تحقیقات میدانی داده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه شورای ریزگردها در دانشگاه فعال شده است، اظهار کرد: برای انجام تحقیقات جهت رفع مشکلات مردم در دانشگاه شهید چمران اهواز تسهیلاتی در نظر گرفته شده و این تحقیقات مورد حمایت قرار می‌گیرند. اکنون بودجه اساتیدی که در خصوص ریزگردها تحقیق انجام می‌دهند، دو برابر شده است. معاون پژوهش و فناوری دانشگاه شهید چمران اهواز اضافه کرد: همچنین یک تیم تحقیقاتی مشترک با دانشگاه علوم پزشکی اهواز جهت شناسایی مشکلات تنفسی مردم اهواز پس از باران و برطرف کردن این مشکل تشکیل و برنامه‌هایی در این خصوص تعریف شده است.

حاجی‌دولو در پاسخ به اینکه این امیدواری وجود دارد که دانشگاه بتواند مشکلات موجود در استان را برطرف کند، گفت: معتقدم اگر فرهنگ‌سازی و حمایت صورت گیرد دانشگاه می‌تواند در مسائل کلان نظر دهد و مؤثر کار کند. برنامه دانشگاه بر این است که بتواند مشکلات استان را برطرف کند. وی اظهار کرد: رسانه‌ها یار ما هستند؛ اعتقاد ما بر این است که با کمک رسانه‌ها می‌توان حرف‌های خود را مطرح کرد. در پژوهش اصل بر انتشار نتایج است و اگر پژوهشی منتشر و منتقل نشود، فاقد اعتبار است به همین جهت اهمیت رسانه در فعالیت‌های پژوهشی بسیار زیاد است. ما از انتقادها و دیدگاه‌ها در رسانه‌ها استقبال می‌کنیم.


  کد خبر : 807
  ارتباط با سردبیر : info@IranDrilling.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «IranDrilling» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «IranDrilling» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :